Tips inför din förtullning

Ska du förtulla gods? Självklart vill vi att din förtullning ska gå så snabbt och enkelt som möjligt. Därför vill vi gärna ge dig några tänkvärda tips och en inblick i hur tullprocessen går till.

Vid förtullning av gods:

  • Innan du skickar in Handelsfakturan, säkerställ att den är korrekt och att den följer tullverkets riktlinjer. Här kan du se ett exempel på en korrekt  Handelsfaktura.
     
  • Handelsfakturan ska alltid skickas in i samband med bokningen. Du skickar den till secustomerserviceint@dhl.com märkt med: Ange "fraktdokument" och sändningsnummer i ämnesraden
     
  • Vid inskick av faktura erhålls ett autosvar. Vi återkommer samma dag eller dagen efter om det skulle vara några problem. Vid uteblivet svar skickas påminnelse påföljande dag.

Bokningen blir komplett först när vi kan matcha din sändning med fakturan. Avsaknad av faktura eller ofullständiga uppgifter innebär ledtidsfördröjning.

Om du har skickat in en felaktig eller utebliven handelsfaktura:

  • Är Handelsfakturan inte korrekt kommer godset att bli stående tills den korrekta handelsfakturan kommer in. Du behöver därför så fort som möjligt komplettera eller skicka in Handelsfakturan för att vi ska kunna skicka iväg ditt gods och undvika förseningar.
     
  • Vid påminnelse om att korrekt Handelsfaktura saknas tillkommer en avgift. 
     
  • Efter fem dagar kommer sändningen att returneras på avsändarens bekostnad